Ahad, 15 Disember 2013

Kita ini definisi barangkali


Sama seperti bintang bintang bergantungan
yang hilang gemerlapnya bila bulan karam;
sama seperti bulan yang mencair
tunggu matari datang;
seperti itu jugalah aku, sama puisi puisiku
tunggu hulur tangan kamu.

Seperti tikar sore yang digulung perlahan bila senja menjelang,
seperti kelambu malam yang dikuak lembut bila subuh datang,
seperti itu juga aku melalui hari hari penuh berhati hati
biar sedia siap semuanya bila kau tiba tiba tarik pergelangan tanganku.

Sama seperti pungguk yang cuma mampu sahut sahutan rindu yang ia sendiri tiada tertahan;
begitu jua lah aku yang cuma mampu menulis sebaris dua perkataan yang aku sendiri tiada terbayangkan.

Kita ini mungkin serupa.
Tentang sekotak hati dan segala isinya.
Kita ini juga mungkin serupa;
tentang simpul simpul tali yang tak terlerai ikatannya;
mati.

Kita ini definisi barangkali.
Yang cuma mampu aku hadirkan dalam mimpi-mimpi.
Yang cuma wajar aku bayangkan tiap tiap sudut senyum,
tiap tiap hangat sentuh dan tiap tiap kerut muka,
dalam arkib mimpi mimpiku tika malam hari.


1 ulasan:

  1. Assalamualaikum, singgah baca puisi di sini. Jemput ke blog saya pula ya. Terima kasih.

    BalasPadam