Khamis, 30 Mei 2013

Surat Untuk Hati


Dalam hiruk pikuk kota
Ada satu manusia yang hidupnya masih gelap gelita.
Hatinya kecil. Jiwanya kecut menghadapi dunia.
Impiannya hanya satu, ingin bahagia.

Dalam kuat gelak ketawa
Ada satu manusia yang dalam tawanya terselit satu luka.
Selesa padanya, berkeadaan begitu. Menyembunyikan rasa.
Pada dia, buat apa dihebahkan duka? Bukan lebih mudah jika semua gembira?

Tersenyum ia sendiri.
Tersenyum ia. Menerima jalan ceritanya yang dikarang indah oleh Tuhan.
Diselimutkan hatinya supaya tenteram dan selesa.
"Apa Tuhan akan duga aku begitu kejam? Aku ini kisah-Nya, watak-Nya."

Dan diketuk pintu hati.
Tak apa, kita sepi. Ganjaran kita menanti.

Tak apa kita pendam. Takkan selamanya hidup kita kelam?

Tak apa.

Dengar hati.
Kalau kau tak kuat, aku ada.

Pegang kata kata aku.

Biar sampai akhir nyawa, kita bersama.
Biar sampai degup yang terakhir, dan masih tidak kita jumpa pemilik yang lagi satu,

Aku ada.

Aku ada; sampai bila-bila.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan